Vodákov sprievodca Vltavou, Hronom a inými žaburinami I.

Autor: Adriana Markovičová | 17.8.2013 o 18:15 | (upravené 16.7.2015 o 11:57) Karma článku: 14,64 | Prečítané:  6114x

Vôbec sa Bedřichovi nečudujem, že o Vltave zložil symfonickú báseň. Predstavte si, bol už celkom hluchý, no tú vodu stále počul. Nebolo to ťažké, zurkot vody je božský zvuk. No - nie o tom som chcela.

 

Tento malý sprievodca je v prvom rade venovaný skupine tzv. nerozhodných. Ide o potenciálnych vodákov, ktorí sa už tretí-štvrtý rok nechajú presviedčať priateľmi, aby s nimi splavili Hron, Oravu, Dunaj, Vltavu, či dedinský potok na hornom konci.
Nevyháňam však ani čitateľov, ktorí milujú čierne kroniky, a preto sa pod obrázkom prezidenta zaprisahali, že ich nikdy nikto na rieku nedostane. Podľa nich je typickým vodákom mladistvý mužík, ktorý si na seba navlečie námornícke tričko, natankuje proti kinetóze dvakrát po dva štamprlíky, a potom vďaka gravitácii padne do loďky, aby ho o kúsok ďalej vyčľapkalo v najbližšej hati. Pri troche smoly si na ňom pohrebná služba zvýši výsledok hospodárenia, v opačnom prípade si ho odfotí mobilom nejaká dobrá duša. Z tonúceho vodáka sa tak vzápätí ľahko stane fotohviezda bulvárneho denníka (hneď popri mladučkej celebrite, ktorá nedopatrením ukázala náhodne čakajúcemu davu nohavičky).
Tak, ste všetci dostatočne vystrašení?

Poznámka určená mazákom:
Drahí vodácki profesionáli,
chcem vás požiadať o zhovievavosť. Dávno sú preč časy, keď som si plietla veslo s pádlom (viem, že ide o smrteľný hriech). Napriek tomu si netrúfam tvrdiť, že dokonale ovládam všetky nuansy vodáckeho športu - moja kariéra po poslednom splave skončila na pozícii doživotného háčika a aj nasledujúci text bude pravdepodobne poznačený týmto tragickým momentom. Písala som ho s vedomím, že nikdy nedosiahnem Vašich kvalít či už písmom alebo pádlom, preto
, prosím, skúste prižmúriť oči nad všetkým, čo na sto percent nezodpovedá odbornej terminológii.
Ahoj.

Raft

Pred piatimi rokmi som bola presne ako vy.
Vystrašená, neskúsená a lode odmietajúca vodácka panna, ktorá...  moment, že ste vy o tomto pojme ešte nepočuli? Vysvetlím.
Vodácka panna má podobné znaky ako tá tradičná. Za prvé sa TOHO bojíte, lebo ste počuli kadejaké reči od skúsenejších harcovníkov, ktorí na vás s úchylnou radosťou vytiahli tie najstrašnejšie historky zo života "po" a s desom v očiach vám prisahali, že sa TO stane každému, kto podľahne zvodom čerta-diabla-raftu-muža.
Za druhé máte strašnú chuť TOMU podľahnúť. Uprostred tých katastrofických rečí totiž zazriete v očiach oných harcovníkov akýsi zvláštny odlesk, nie nepodobný tomu, ktorý kreslia japonskí animátori svojim postavičkám do zreničiek. Možno ste sa už dokonca stretli s ľuďmi, ktorí TO považujú div že nie za základnú ľudskú potrebu a tvrdia vám, že by si bez TOHO nevedeli predstaviť život.
Niet divu, žeby ste TO tak radi skúsili, keby...
... keby vám niekto vopred pekne po poriadku vysvetlil, čo vás čaká a neminie.
Vhod by prišli i praktické rady - napríklad, aké pohyby sú pri TOM najefektívnejšie, a ktoré pomôcky vám TO môžu spríjemniť. Navyše, rozumný sprievodca by mal bez zbytočnej hystérie naznačiť možné riziká, prípadne ako sa pred nimi chrániť.
Máte šťastie, ľudkovia. Som tu ja a poviem vám všetko, čo ste o TOM vedieť chceli, prípadne aj nechceli! Odteraz prídu už len samé pozitíva a istoty.

Zoberte si trebárs takú Kamasutru.
Vlastne nie, vráťte ju späť. Nalákala som vás na tajomstvá vodnej turistiky a teraz svoje slovo dodržím. Na začiatok si dáme niekoľko pojmov z vodáckej pojmológie, nech na tej lodi vyzeráte aspoň kúštik inteligentne. Ani neviete, kedy sa vám to zíde.
Pravdupovediac, človek navlečený do vodáckej vesty nevyzerá práve ako vzorka rozumnej bytosti, ktorú by ste ukazovali mimozemšťanom pri prvej návšteve (v preklade to znamená, že vyzeráte ako totálny módny magor).
Začneme personálnou agendou.

Osoby a obsadenie

Kormidelník, zadák, či len prosto kapitán - príručky udávajú, že by malo ísť o najskúsenejšieho člena tímu. Jeho výskyt v plavidle sa pohybuje okolo 100 % a už podľa názvu sa dá bez nejakých blbých rečí ľahko pochopiť, kde sedí, a čo je jeho úlohou. Nebudem teda mlieť len tak naverímboha klávesnicou a poviem, že rozhoduje o tom, či sa pôjde doľava alebo doprava (tí skúsenenejší dokonca dokážu manévrovať loďou i rovno, ale na to máte ešte čas).
Na tento akt mu slúži pádlo, ktoré ledabolo ponorí do vody za sebou a tvári sa, že ním udáva správny smer. Ostatným členom osadenstva pritom vykrikuje pokyny typu "ľavá strana, zaberte, kur...!" alebo "utopili sa mi cigarety, ideme do bufetu".
Najťažšie to má, ak je členom jednomiestnej posádky, pretože vtedy nemá komu nadávať dávať pokyny.
Úmrtnosť kormidelníka býva pomerne vysoká, najmä po vylodení zvyšných členov posádky na breh. Vtedy už mávajú pevnú zem pod nohami a presnejšie zasadzujú údery.
Mýtus: kormidelníkovi sa vraj na brehu kupuje pivo, haha...hacik.jpg

Háčik - označenie pre človeka, zvyčajne začiatočníka, ktorého posadia dopredu lode a celý čas na neho revú, že málo ťahá. Jeho úlohou je makať ako fretka v predstave, že je to síce on, kto posúva veci dopredu, ale inak nemá žiadne práva.
Beda, prebeda, ak sa nepozerá do vody pred sebou. Akonáhle totiž zbadá vyčnievajúci kameň, musí naň pokiaľ možno čo najmenej hystericky upozorniť kapitána, ktorý si práve zapaľuje cigaretu (aby mu nespadla do vody, samozrejme).
Kameň vo vode je inak veľmi zákerná vec. Môžete na neho nabehnúť loďou, a vtedy sa neviete sa pohnúť. Tu nastáva chvíľa, na ktorú sa nesmierne tešíte - totiž, je vecou cti kapitána, aby sa konečne do toho namočil aj on. Zvyčajne teda vyskočí a tlačí, prípadne ťahá plavidlo preč. Háčikovia sa tešia (samozrejme, len v duchu) a pomáhajú šéfovi tak, že pádlami odtláčajú loď z miesta činu (resp.skôr nečinu). Namočenému kapitánovi potom pomôžu do lode a ide sa ďalej za jeho veselého hundrania, že s takou nemožnou posádkou už nikdy nikam nepôjde. Na najbližšom brehu si ho potom háčikovia môžu udobriť pollitrákom dobre vychladenej penivej dvanástky (aha, tak takto je to s tým pivom!).
Ak ostane háčikovi nejaká voľná minúta (napríklad sa rieka takmer nehýbe a kapitán si chce zdriemnuť), je jeho právom fotografovať rozkošné kačičky drzo sa premávajúce popri lodi, prípadne môže od nudy vylievať vodu z lode plastovým pohárikom od vypitého penivého moku (verte mi, veľká kofča je v tomto prípade lepšia ako malá).

haranty.jpgNiekedy so sebou vozíte v lodi aj porcelán.
Možno ste si pomysleli, že ho budete potrebovať na vylievanie spomínanej vody z plavidla, ale nebojte sa. Nechajte tú dvestodielnu sadu cibulákov po babičke doma (iba ak by ste sa oprávnene báli, že si na ňu robia zálusk zlodeji, a či neposlušné deti odmietajúce tráviť dovolenku s rodičmi).
Na lodi sú porcelánom práve tie deti, v prípade núdze i psy.
Ich poznávacím znamením je, že nemajú pádlo.
Sedávajú niekde v strede, zvyčajne medzi háčikom a zadákom, ak ich, pravda, práve nelovíte z vody, do ktorej spadli, keď im "tá hnusoba" (rozumej sestra, brat, Dunčo) nechcela vydať príslušný počet cukríkov zo sáčku, ktorý drží tak pevne ako minister školstva peniaze z rozpočtu.
Ak ide o dospelý, teda už vcelku rozumný porcelán, jeho úlohou je vyberať z batožiny jedlo a tekutiny, zapaľovať cigaretu kapitánovi a kričať "aha, aká pekná kačička, odfoťte mi ju niekto!", prípadne sa len tak bezcieľne rozvalí na loď a nechá svoju pokožku produkovať melanín.
POZOR! Nepliesť s osobami, ktoré sa bez známok pohybu vyskytujú na provách či bokoch lodí s hlavou visiacou smerom k vode. Môže ísť o bývalých háčikov či kormidelníkov, ktorí to prehnali s konzumáciou alkoholu a teraz čakajú, či sa nad nimi zmiluje ich strážny anjel a dopraví ich do cieľovej stanice bez straty kvetinky.

Prízrak - vo vodáckej pojmológii sa toto slovo používa zriedkavo, a to najmä kvôli jeho nízkemu výskytu vo vodách, preto mu venujem len jednu vetu. No dobre, tak ešte druhú - ide o vodáka, ktorý sa vydáva na vodu pred desiatou hodinou ráno.
Neuveriteľné, že? (okej, sú nakoniec tri).

Prírodné podmienky a technické zázemie

Pôda - práca - kapitál. Tieto tri veci vraj potrebujete ku každej činnosti a nezáleží na tom, či ide o kalenie ocele alebo splavovanie vodných tokov. Ľudský faktor som akotak obsiahla, je čas na pôdu. Paradoxne, pôdy by malo byť čo najmenej, v opačnom prípade si radšej napustite vaňu a splavte ju naberačkou. Ak však trváte na ubehnutých kilometroch, potrebujete rieku, prípadne jej menšiu verziu nazývanú potok.

Rieka - ide o viacmenej súvislý tok ľubovoľnej tekutiny, ktorý je obmedzovaný dvoma protiľahlými brehmi. Mnohí konzervatívci nezmyselne trvajú na čistej vode, avšak skúsení vodáci vedia, že tento stav sa podarí docieliť zriedkakedy, preto spúšťajú svoje plavidlá i do Dunaja, Vltavy, či Hrona.
Z vlastných skúseností viem, že najdôležitejšie je, aby v rieke aspoň nejaká tá tekutá zmes bola, lebo však po dne sa skutočne pádlovať nedá. Opravujem - dá, ale ďaleko nedôjdete (viď text o vani a naberačke). Aj keď ste však splnili podmienku existencie tečúcej vody, nevyhrali ste. O tom hovorí práve ďalší výraz.

Hať má v češtine oveľa krajší ekvivalent - jez. Je to miesto na rieke, ktoré keby tam nebolo, tak by sa chceli člnkovať všetci, a to si nemôžeme dovoliť. Ešte to tak, aby sa nám po našich riekach a potôčkoch len tak mirnix-dirnix štrádlovali kadejakí vodní turisti a ešteby chceli míňať svoje prachy v našich pobrežných pohostinstvách!
To je skutočne neprípustné, preto na riekach staviame neprejazdné a nebezpečné hate.

jez3.jpg

jez5.JPG

jez6.jpg

Ak máte šťastie, tak vás na to vopred upozorní ceduľa.
Ak tú ceduľu navyše aj pochopíte, vyhrali ste viac, ako ponúka Keno i Vyvolení dokopy. Vtedy podľa pokynu vytiahnete lode na breh.
Že čo s nimi? Čo ste si asi mysleli? Prenesiete ich v rukách necelý kilometer ďaleko tak, ako je to na Hrone v Šalkovej (píšu tu 500 metrov, v skutočnosti je to cez dedinu okolo osemsto).

jezSalkova.jpg

Miesto na prvý pohľad nevyzerá nebezpečne, napriek tomu má u samovrahov výbornú povesť. Svoj koniec totiž môžete štýlovo spojiť s pohybom, takže umriete aspoň zdravo. Toto leto pribudol vodákom bonus v podobe staveniska malej vodnej elektrárne, ale amatérski kaskadéri sa vôbec nemusia báť, žeby prišli o svoj kult. Projekt neuvažuje o žiadnej úprave, ktorá by úsek sprejazdnila. Nebudeme sa predsa opičiť napríklad po nejakých Čechoch, ktorí si svoje "jezy" hyzdia retardérmi či nedajbože hlúpou vodáckou priepusťou.

jezSalkova2.jpg

Vy, čo ste práve vytiahli štyridsaťkilový raft na breh a chystáte sa s ním na krížovú cestu cez dedinu, zastavte sa na doplnenie tekutín v "červenej" krčme pri moste. Takú nostalgiu za starými časmi len tak hocikde nezažijete (pobyt je vrátane hranolkovej aromaterapie).

Tak - kto z vás, vodáckych panien a panicov, tu ešte ostal? Sľubovala som vám istoty a tie teraz prídu. Existujú na zemi aj civilizované miesta, kde sa tešia každému turistovi, či prichádza po vode alebo po súši. Preto rátajú s jeho neochotou vláčiť svoje plavidlo kade-tade po žihľave a niektoré obzvlášť charakterné obce trvajú i na ochrane jeho zdravia a života. Potom to môže vyzerať trebárs aj takto (Vltava, prvé dve priamo z Českého Krumlova, ostatné niekde tam v okolí):

jez7.jpg

JezKlumlov.jpg

jezHerbertov.jpg

jezprechod.jpg

Váš smer je jasný - udávajú ho šípky a zrozumiteľné nápisy, ktoré sú neklamným znamením blížiacej sa priepuste (v češtine opäť krajšie nazvanej šlajsna). Ide o naklonenú rovinu vybudovanú človekom, pomocou ktorej prežijete náhly pokles hladiny rieky.
Je to celkom jednoduché, stačí len trafiť.
Na niečo vás však musím upozorniť.
Ak máte v kolektíve skúseného zadáka, prestaňte s hundraním na tému "otrokársky systém na lodi a princípy vykorisťovania háčikov kapitánmi". Na vyťahovanie všetkých krívd a protivenstiev, ktoré vám dotyčný človek spôsobil niekedy v minulom storočí, bude ešte čas v závere splavu - teraz budete musieť strpieť niekoľko minút absolutizmu.
Ak nedokážete mlčať, alebo ste zadákom vy, čo ste doteraz pádlovali akurát tak vareškou v guláši, musíte potlačiť svoju hrdosť a vyliezť aj s loďou na breh.
Nie je o žiadna hanba. Naopak, býva to celkom sranda, lebo stavitelia hatí mysleli aj na labilnejších vodákov a pristavili k priepustiam vyhliadkovú terasu, z ktorej môžete kibicovať ostatných.

jezdivaci.jpg

Niektorí stavitelia hatí pravdepodobne trpia predstavou, že vodák sa v loďke asi dosť nasedí, preto mu v rámci branného cvičenia nakladú do rieky schody alebo kartáče. Je jasné, že takúto prekážku bez Majky z Gurunu len ťažko zvládnete, preto musíte vystúpiť a ťahať plavidlo za sebou podobne, ako ste kedysi ťahali gumenú kačičku po ihrisku.

jez8.jpg

Nielen stavitelia, ale aj matička príroda býva pekne škodoradostná, keď ide prekážky na trati. Niekedy ide len o malé nežné kamienky, ktoré pôsobujú zrýchlenie vody a všeobecný jasot porcelánu. Inokedy natrafíte na zbierku balvanov, ktoré až také veselé nie sú, lebo sa pri nich môžete celkom ľahko namočiť. Takéto úseky rieky nazývame pereje.

jez4.jpg

Opakom perejí je olej. Možno ste si ten názov dali do súvislosti s inou látkou tekutého skupenstva, ale nenechajte sa pomýliť. Nie je to rieka, v ktorej stroskotal ropný tanker, či niečo podobné (hoci sa to nevylučuje). Je to tá najpokojnejšia, ba až stojatá časť vodného toku určená na spájanie lodí, výmenu piva a porcelánu, vzájomné čváchanie a oblievanie, prípadne riečnu toaletu. Najmä vodácki nováčikovia si veľmi pochvaľujú, ak sa vyskytnú uprostred niečoho, čo netečie, nechce vás zaliať, potopiť a namočiť.
Upozornenie pre tých unavených vodákov, ktorí sa počas plavby akurát prebudili:
Skôr, ako podľahnete dojmu, že je čas na jašenie, odmerajte hĺbku vody pod sebou. Robí sa to ponorením pádla vo vertikálnom smere. Je mokré? Super, hoďte sa do vody. V opačnom prípade ste vy a vaša loď niekde na brehu a na skákanie hlavičky nie vhodná chvíľa.

Nervóznejší členovia posádky (tzv. praví vodáci) môžu na oleji stratiť nervy, pretože vedia, čo ich čaká ďalej - len samá nuda a hrubá sila. Žiadne náznaky nebezpečenstva, nič. Ani my sa podobnému člnkovaniu viac venovať nebudeme. A nefrflite, to ste radšej mohli ostať doma na Zlatých pieskoch.

Nabudúce si povieme niečo o materiálnom zabezpečení vodáka.
Nemyslite si, že to nie je dôležité, minimálne loď a veslo budete potrebovať.
Alebo to bolo pádlo? Hm... (POKRAČOVANIE NÁJDETE TU)


Ak by ste na druhú časť čakali príliš dlho, pravdepodobne som sa stala obeťou útoku hordy tzv. pravých vodákov. Pre istotu si splním ešte jednu povinnosť - väčšina obrázkov je z archívu autorky, zvyšok nájdete na http://www.raft.cz alebo na http://www.bystricoviny.sk/spravy/foto-vystavba-malej-vodnej-elektrarne-v-salkovej-je-v-poriadku/. Tú hať v Šalkovej som si totiž nestihla odfotiť, keďže som práve prenášala loď nadávajúc, či mi toto naozaj bolo treba.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Ani jeden zo záujemcov neponúka za košickú huť cenu, ktorá by zodpovedala predstavám U. S. Steelu. Predaj nateraz nebol uzatvorený.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.

DOMOV

Päť podnetov, Harabin trestom stále uniká

Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.


Už ste čítali?