reklama

Tak nám spustili tú reformu (malá predpoveď vývoja)

Všetci sa na ňu už naozaj tešíme. Drvivá väčšina kolegov učiteľov sa už nevie dočkať aspoň tri roky. Čo na tom, že ju treba vyrobiť za tri mesiace. Slovač je predsa  taká, zásadne podáva daňové priznania v posledný marcový deň a necháva si horieť za pätami, vraj je to motivujúce. Ďakujem pekne, už vidím ako to bude vyzerať a nie som ani jasnovidec.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Je koniec mája. Na stredných školách sa už rozbehla mašinéria maturitného šialenstva, učitelia testujú svojich absolventov a dolujú z ich hláv nejaké vedomosti. Niekedy vydolujú zlato, inokedy blato, ale zväčša sa v tých hlávkach niečo nájde. Sedela som tento týždeň v takej komisii, našťastie učím odborné predmety, kde je aká-taká voľnosť obsahu a formy a celkom dobre som si s niektorými študentami pokecala. Bolo to ale zvláštne, pretože v ten týždeň absolvovali aj iné tzv. klasické predmety a prichádzali pred zelený stôl s predstavou, že musia odrapkať celé dejiny ekonomického vývoja (namôjdušu netuším, čo hlásali nejakí merkantilisti a mala by som sa asi za to aj hanbiť). Zrazu som ich uprostred vety zastavila a vravím, dobre, ale čo si o tom myslíš ty (vopred sa všetkým študentom ospravedlňujem za tykanie, ale nemôžem si pomôcť, sú mi vtedy oveľa bližší)? Ten zelený stôl sa mi zrazu zdal byť v porovnaní s ich tvárami málo zelený... dávali si v hlave dokopy, ktorá odpoveď je správna...dievča zlaté, ale jediná nesprávna odpoveď je žiadna odpoveď! Asi som ich trochu niektorými otázkami vyplašila, ale prepáčte, ja neviem inak. Prídu na prvý pracovný pohovor a budú tam recitovať básničky? Preto vravím, že sa ja a väčšina mojich kolegov na akúkoľvek reformu tešíme.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lenže...po máji príde jún, začne sa uzatváranie koncoročných známok, školské výlety, veľká učebnicová výmena a ešte väčšia administratívna mašinéria vysvedčení, katalógov a podobných papierových zaujímavostí. Jún je mesiacom, keď učitelia zbierajú posledné zvyšky zdravého rozumu a psychická únava z nich robí pološialencov (moja rodina sa vtedy len tíško skrýva v rôznych kútoch bytu, lebo si to väčšinou odskáče). A potom prídu vytúžené dvojmesačné prázdniny (ľudom nazývané dovolenka na zotavenie), ktoré nám závidia všetci naokolo. A poviem vám, tie si vziať teda nenechám!

Ako rátam, tak rátam, do 1. septembra nám ostal len posledný augustový týždeň, keď všetci nastupujeme opäť do práce. V tomto týždni sa robievajú opravné skúšky, chystajú sa tematické plány, vypisujú triedne knihy, katalógy a hádam najdôležitejšiou akciou je príprava násteniek (už si robím trochu aj srandu). Uznajte, že na vymýšľanie nejakého školského programu nie je čas. Ministerstvo je ale pripravené, ponúka predsa vzor, predlohu školského plánu, ktorú vymyslelo úplne samo....už to vidím, predpokladám, že je to nejaká upravená verzia toho, čo tu už existovalo. Minister totiž jedným dychom vraví, áno môžete učiť čo chcete a ako chcete, ale iné učebnice ako tie, ktoré sme my schválili sú zakázané...čo myslíte, čo taký vystrašený učiteľ spraví? Bude učiť presne to, čo predtým, aj tých merkantilistov od A po Z. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viete, čo učiteľovi bráni učiť to, čo považuje za potrebné? Práve fakt, že každé štúdium sa končí nejakou celoštátnou a jednotnou skúškou (Monitorom, či maturitou). Akú bude mať záruku, že o štyri roky nebudú od maturanta vyžadovať v testoch nejaké priblblé členenie, ktoré je členením len preto, že si to tak želá autor učebnice? Potom vám príde na školu zoznam úspešnosti vašich žiakov a vy sa idete prepadnúť od hanby pod čiernu zem, pretože vaši žiaci v testoch nesprávne zakrúžkovali odpoveď.

Ja budem učiť tak, ako doteraz...práve preto, že som nikdy neučila presne podľa predstáv nejakého ministerstva. A ak mi nový školský program ponúkne viac voľnosti, budem sa tešiť spolu s ním a veľmi rada potom poviem, bravó, vydarilo sa vám to. Prosím len o jedno, prestaňte už o tom len rozprávať a poďme niečo robiť.

Adriana Markovičová

Adriana Markovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  209
  •  | 
  • Páči sa:  8x

Iné moje texty môžete nájsť:* na tejto N-kovej stránke* na tejto Gorilej stránke* Sieťovkové recenzie Zoznam autorových rubrík:  RozchodológiaZápisky zblúdeného motovidlaVtedy a dnesČo mi napadloČo ma štveFotografieSpôsob ako prežiťMoje malé potešeniaNeverte ničomuZverejnené v tlačenom Sme

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu