reklama

Prečo sa učitelia a študenti nikdy nemôžu dohodnúť

Predstavte si ŠKOLU. Hocijakú. Na jednej strane menšina, teda učiteľ, profák, tíčer, učka a na strane druhej väčšina nazývaná študenti, študáci, žiaci, decká, mládež, pionieri (sorry, to už nie, som sa pozabudla). Pozná to každý z nás. Obe strany majú zväčša vykopanú vojnovú sekeru (ťažko spolu fajčiť fajku mieru, keď je to zakázané, však?). Rozoberme teda príčiny, ktoré sú tomu na vine.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Prvá príčina: HODNOTENIE

Základný dôvod nezhôd je v zastaranom systémehodnotenia od jedna do päť. Niektorí kreatívci za katedrou dotvárajú tento primitívnysystém ďalšími podstupňami typu dva mínus či jednotka s hviezdičkou. Zažila som dokoncaexperta, ktorý ohodnotil svojho žiaka známkou -3¾*.

Riešenie je veľmi jednoduché. Keby stupnica hodnotenia pozostávala len zo známky 1 a 2, každý tretí žiak by bol čistý jednotkár (poznáte ho podľa toho, že často opakuje vetu "nie, ja nie som bifľoš"), každý druhý by končil s vyznamenaníma úplne každý by prospel veľmi dobre.
Na súčasný klasifikačný systém tak doplácajú všetci. Vyučujúci dá študákovi guľu (5), študák sa nahnevá, vypustí mu dušu (naaute), postraší deti, pošle o polnoci nemilú esemesku, vykopne schránku. Učiteľ plný pomsty ho na druhý deňvytiahne, oznámkuje mu odpoveď, zošit, písomku a celého opäťkovaného hopošle do bažín. Pred klasifikačnou poradou zašle nevedomým rodičom oznámenieo napomenutí, otec žiačika zbije a žiačik? Opäť auto, deti, mobil, schránka...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou



Druhá príčina: UČIVO

Problémom je jeho množstvo. A je problémomvážnym, ba až tragickým. Neveríte? Prosím, tu je príklad:

Učka, celá nervózna (pretože je pozadus látkou), priletí do triedy, pristane na katedre, povie všetkým, akí súzadubenci a barani a preberá nové učivo až do zblbnutia (teda dozvonenia). Keď sa to takto opakuje sedem hodín, študák vyjde zo školy naštvanýna celý učiteľský zbor a vybodne sa na učenie. Príde opakovanie, učkazistí, že nikto nič nevie a za trest sa toho dá naučiť ešte viac.A chudáčikovi študentíkovi, ktorý sa túži dobre učiť, prasknú nervy,neovládne sa, vyskočí zo svojej lavice a ....!? No určite to jeden schytáa potom sú z toho opletačky, súdne pojednávania, odchody zo školy,dvojky, trojky z chovania a podobne. A nasleduje znovu veľkézaostávanie za učebnými a inými osnovami (učka predsa sedí na súde),ďalšie hory, kopy, haldy učenia a z toho vyplývajúce strácanienervov, bitky, súdy, odchody....

SkryťVypnúť reklamu
reklama



Tretia príčina: PROTIREČENIE MEDZI ŠTUDENTOM A UČITEĽOM

Túto príčinu pochopia najmä tí, ktorí povinne absolvovali školskú dochádzku za čias socializmu (niežeby vtedy bolo kvalitnejšie školstvo, ale povinne do nás hustili marxistickú dialektikou vývoja a jeho protirečenia - už neviem, o čom to je, ale to slovo mi utkvelo v pamäti naveky vekov).

Je to historická skúsenosť, že odkedyexistujú učitelia a žiaci, stále si protirečia. Jasné je aj to, žeprotirečenie je vzťahom zákonitým. Nie je predsa možné, aby sa tí, čo si robianapriek (aj keď nechtiac), mali radi. Ale je nám jasné, čo je obsahoma aké sú dôsledky tohto protirečenia? Obsahom sú zo strany študentov rôzne „kulehy“ a„finty“, napríklad odpadnutia, zamdlievania a rôzne životunebezpečnénástrahy (podpílená nôžka na katedre, atď.). Zo strany učiteľov sú to zaseneočakávané školské projektíky, skúšania a päťky, ktoré oni tak „neradi“dávajú. A dôsledky? Zase spomínané autá, schránky, resp. napomienky,dvojky a trojky zo správania a súdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akototo všetko riešiť? Možnosť je len jedna. Určite by vyhovovala študentom (amožno i vyučujúcim), ale nevtesnala by sa do učebných osnov. Predstavtesi, aké by to bolo krásne, keby v škole panovala nálada porozumeniaa lásky. Všetci by sa sladko usmievali a inšpekcia by kontrolovalaiba stav veselej nálady v triede. Komunikácia by na hodine vyzerala takto:Neučil si sa? Poď, nech ťa vybozkávam. Prišiel si neskoro do školy? Zajtra ťaodveziem do školy, môžeš aj šoférovať. Zabudol si si zošit? Napíšem ti zajtra do nej učivo sám a domaľujemi srdiečka.

Do triednejknihy by učiteľ napísalo nové učivo: Objímanie sa a milé slováo láske. No nebolo by to krásne? Ale to by už škola nebola školou....

Adriana Markovičová

Adriana Markovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  209
  •  | 
  • Páči sa:  8x

Iné moje texty môžete nájsť:* na tejto N-kovej stránke* na tejto Gorilej stránke* Sieťovkové recenzie Zoznam autorových rubrík:  RozchodológiaZápisky zblúdeného motovidlaVtedy a dnesČo mi napadloČo ma štveFotografieSpôsob ako prežiťMoje malé potešeniaNeverte ničomuZverejnené v tlačenom Sme

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu