reklama

Ísť či neísť ? (dilema učiteľa pred školským výletom)

Je jún, mesiac školských výletov. Historické centrá a kultúrne pamiatky sú preplnené hordou oruksakovaných žiačikov a unudených puberťákov, ktorí privádzajú do vytrženia všetkých majiteľov obchodíkov so všetkozatridsiatkovým tovarom. V 99 prípadoch zo 100 sa na takom školskom výlete nič zlé okrem pokazeného žalúdka alebo komárích štípancov nestane. Stý výlet môže skončiť inak...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (39)

...štrnásťročné dievča spadlo na výlete z výšky troch metrov a je v kritickom stave po úraze hlavy, pedagogický dozor tvrdí, že boli dodržané všetky bezpečnostné pravidlá...

...rodičia dvanásťročného chlapca v Česku vysúdili od školy 15 miliónov českých korún za doživotné poškodenie mozgu u syna, ktorý bol na výlete štvrť hodiny pod vodou a nikto si ho nevšimol.....

Smutné príbehy, doživotné traumy pre deti, rodičov, učiteľov, priateľov. V takýchto chvíľach rodičia obviňujú školu, škola obviňuje učiteľa, učiteľ obviňuje rodičov, hľadá sa vinník, len aby tá bolesť aspoň na chvíľu nebola taká silná.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ja sa výletom so svojimi žiakmi radšej vyhýbam. Nerobila som to však vždy. Keď som začala učiť, nechcela som, aby o mne študenti hovorili, že som suchár, s ktorým nie je sranda. Šla som teda na výlet. Po povinnej obhliadke akéhosi kláštora sme skončili na chate, bez chaty sa totiž v študentských kruhoch výlet neráta. Naivne som sa domnievala, že o desiatej zaľahneme a ráno budeme oddýchnutí pokračovať v obohacovaní duchovna v miestnom múzeu. Prišlo to o polnoci, keď som začala na chodbe stretávať čudne sa potácajúce postavy. Neviem, koľko fliaš alkoholu ešte ostalo ukrytých pred mojimi očami, v každom prípade som zhabala proviant, ktorý by postačil na väčšiu rodinnú oslavu. Ráno sme absolvovali pár dobrovoľných výplachov žalúdka a šli sme radšej rovno domov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Som učiteľ. Som zmierená s výhodami aj nevýhodami tohto povolania. Áno, užívam si prázdniny, pre matku s deťmi je to skvelá vec. Teší ma, že končím o druhej a stihnem aj úradné hodiny, keď chcem niečo vybaviť. Nevadí mi, že prichádzam o možnosť tráviť dovolenku v lacnejších mimosezónnych pobytoch. Zvykla som si na ironické štuchance od mojich známych, že už zase v správach hlásili, ako nám zvyšujú platy (a znižujú odmeny). Zvyčajne mám pre nich odpoveď, veď to môžu tiež skúsiť, stačí vyštudovať vysokú školu a dvere tried sú im otvorené. Na zahriatie by mohli skúsiť nejakú neobľúbenú učňovku alebo menšiu školičku blízko rómskej osady (úprimne a zbabelo vravím, že ja by som tam nikdy učiť nechcela a obdivujem kolegov, ktorí to robia).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nebudem však dobrovoľne robiť dozorkyňu na školskom výlete. Učiteľ "pracuje" počas výletu 24 hodín nonstop, zodpovedá po celý čas za žiakov (a podľa predpisov musí zatiaľ svoje vlastné deti nechať doma a zabezpečiť im opateru). Ak má dobrého riaditeľa, možno ho odmení náhradným voľnom počas prázdnin. Nič viac, školský výlet predsa nie je povinný. A zväčša sa na ňom nič tragické našťastie neudeje....

Ruku na srdce, koľkí rodičia sa starajú len o 2-3 deti a neustriehnu ich. Na výlete máte celú triedu pojašených detí, ktoré nie vždy robia práve to, čo by ste chceli. Pri každej príležitosti počítate svojich zverencov ako bača ovečky a napriek tomu občas niekto zmizne, lebo si musel ísť kúpiť suvenír z výletu. Zakazujete, prikazujete, dohliadate, rátate...stačí malá nepozornosť (napríklad volá dcéra, kedy prídete domov)... medzitým ktosi vylezie na skalu... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mimochodom, tá česká škola, ktorá musí zaplatiť odškodné nešťastným rodičom, 30. júna končí. Obec, ktorá je jej zriaďovateľom, má ročný rozpočet trikrát menší ako je výška peňažného trestu. Všetci učitelia prídu o prácu, deti budú dochádzať do vedľajšej obce, rodičia sa budú boriť s rečami, že na svojom dieťati vlastne zbohatli, chlapec bude celý život odkázaný na pomoc. A začalo to ako taký obyčajný výlet...

Bohužiaľ, aj taký je život, ktorý žijeme.

Adriana Markovičová

Adriana Markovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  209
  •  | 
  • Páči sa:  8x

Iné moje texty môžete nájsť:* na tejto N-kovej stránke* na tejto Gorilej stránke* Sieťovkové recenzie Zoznam autorových rubrík:  RozchodológiaZápisky zblúdeného motovidlaVtedy a dnesČo mi napadloČo ma štveFotografieSpôsob ako prežiťMoje malé potešeniaNeverte ničomuZverejnené v tlačenom Sme

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu